Luangkan masa dengan main money games secara online.


Penting untuk kita uruskan kewangan sejak zaman sekolah lagi. Walaupun duit yang diterima tu adalah dari mak ayah, tapi tanpa buat kira-kira atau pelan perbelanjaan, duit tu nescaya akan hilang tanpa jejak.

Dulu, wujudnya buku kira-kira yang dinamakan Buku Wang Saku yang Bank Negara Malaysia hasilkan. Dengan buku ni lah, dapat jugak aku sedikit sebanyak catit perbelanjaan harian walaupun banyak ruang yang kosong.


Dengan zaman teknologi ni, banyak cara untuk latih diri nak urus kewangan dengan betul. Salah satunya adalah melalui game kat Internet atau online games.

Grocery Cashier



Game beli barang kat kedai runcit. Salah satu game paling simple yang aku suka main. Kena masukkan nilai setiap barang yang dibeli. Lepas tu, customer akan bagi duit dan kita kena pulangkan baki kat diorang.

Tricky game ni, kalau ada baucar. Kena tolak jumlah baucar tu baru akan dapat nilai total harga barang yang customer beli.


Pizza Cafe



Game ni standard game piza yang aku pernah main. Tapi level basic gitu. Tak perlu kerah otak sangat untuk main game ni. Nanti takde lah stress memanjang pulak kan?

Cara nak main senang je. Masak piza ikut permintaan customer. Tapi kena cepat. Ada timing dan goal setiap level.


Kalau stok dah habis, kena cepat-cepat call (klik telefon) kat tepi skrin. Kalau tak order stok, nanti tak dapat nak masak piza pulak.


Overall, aku sangat suka luangkan masa untuk main game macam ni. Takde lah drag masa sampai nak kena sambung level seterusnya tanpa henti. Cukup sekadar dapat reset balik minda ni untuk asah cara nak urus kewangan dengan betul.

Post a Comment

2 Comments

  1. Bagus juga main game macam ni. Release tension sambil practise skill math

    ReplyDelete