Anak burung dalam pokok ajaib.


Macam kisah dongeng bunyinya. Tapi ini betul-betul berlaku. Kat rumah aku ada satu pokok buah ajaib. Katanya buah ni mampu maniskan rasa masam buah limau, lemon, kendondong dan buah-buah masam yang lain. Ada masa nanti aku cuba jadi ke tak.


Tak lama dulu, masa nak tengok buah ajaib, ternampak pulak ada lagi seketul sarang burung kat tengah pokok tu. Berbulan dah ada sarang tapi burungnya takde. Sarang tu macam rumah tinggal. Tak berpenghuni. Tapi bila aku nak check semula dan pergi dekat sarang tu, tetiba terbang keluar sekor burung kecik warna hitam. Tak pasti aku spesis apa.


Tengok-tengok, dalam sarang tu ada beberapa biji telur. Kecik je. Warna biru dan hijau muda tak silap aku. Tak sangka pulak ada burung yang gunakan sarang tinggal ni untuk jadikan rumah.

Dan baru je tadi masa duk mengintai dari dalam bilik, aku perasan ada 2 ekor burung kecik yang terbang keluar. Mesti mak bapak keluar cari makanan. Aku tunggu jugak bila lah telur tu nak menetas.

Bila aku check semula, terkejut jugak lah tengok ada beberapa ekor anak burung. 5 atau 6 ekor dalam tu. Ada yang tengah tidur, ada yang celik mata tengok lampu yang aku suluh.


Aku tak tahu burung-burung ni spesis apa. Jarang aku tengok. Anak-anaknya berbulu hitam legam. Tapi yang pasti, saiz burung-burung ni kecik je sebab mak bapak dia pun kecik jugak. Kecik dari tapak tangan orang dewasa. Ada sesiapa yang tahu burung ni spesis apa?

Aku tak berani nak ambil bela dalam sangkar sebab takde pengalaman langsung. Kang bela nanti, tak pepasal kiok dalam sangkar pulak. Biar lah diorang hidup bebas. 😅

Post a Comment

11 Comments

  1. Betul tu
    Jangan diganggu kehidupan alami mereka

    ReplyDelete
  2. wahhh banyak juga tu anak burung! harap2 tak ada laa ular dtg mengganggu

    ReplyDelete
  3. Comel je... kalau Cuya memg biarkan aje burung tu

    ReplyDelete
  4. aww comelnnya baby burung. burung apa agaknya ye. nanti ambil la gambar mak pak depa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam burung pipit. Sebab kat kawasan rumah ni banyak burung pipit.

      Delete
  5. ala comel-comel jer anak burung baru menetas dari kulit telur tue . jangan ganggu nanti ibunya marah ..kesian anak burung tu kesik lagi perlukan makan minum dari ibu dia . BK pantau laa setiap hari

    ReplyDelete