Ketika kalkulator online sangat berguna.


Dulu masa nak buat saving, aku ingat lagi. Aku tengah sekolah rendah. Waktu tu lah aku pertama kali kenal buku saving aka Buku Wang Saku.

Buku Wang Saku


Buku Wang Saku ni boleh dibeli di bank terpilih je. Tak semua bank yang jual walaupun buku ni under Bank Negara Malaysia. Antara bank yang boleh beli buku ni adalah Bank Simpanan Nasional, Bank Pertanian Malaysia (sekarang Agrobank) dan Bank Kerjasama Rakyat (sekarang Bank Rakyat). Harga RM1.50 seketul. Waktu tu, bagi aku, cukup mahal. Sanggup kumpul duit sikit-sikit sebab nak beli Buku Wang Saku.


Dengan Buku Wang Saku ni, berjaya jugak lah aku buat kira-kira dan saving duit setiap minggu. Dengan duit terkumpul tu, ada yang aku sempat simpan dalam bank dan ada yang aku guna untuk beli barang mainan dan komik. 😂

Kalkulator online jaman now


Tapi tu dulu. Sekarang lain. Zaman dah berubah. Cepat je kan? Lagi-lagi zaman online ni. Kalau nak buat saving, tak perlu susah payah tulis dalam buku. Bukak website, dah boleh tahu details apa yang kita nak capai.


Contohnya, aku nak tahu, kalau aku nak ada simpanan RM3000 dalam 5 tahun (kot-kot nak pergi oversea), berapa banyak yang aku perlu simpan setiap bulan.


Senang kan? Masukkan angka yang diperlukan, terus dapat details yang aku nak tahu. Lepas tu, kalau rasa masih tak mampu nak capai target sebab jumlah tu terlalu kecil, aku boleh ubah mengikut apa yang aku rasakan logik.


Selain tu, banyak lagi kelebihan guna sistem online macam ni. Jimat masa dan tenaga. Tak perlu lagi nak perah otak yang berkarat ni lama-lama. 😁

Bagi aku, dengan keadaan ekonomi sekarang, sangat rugi kalau tak buat saving. Ya. Aku faham. Ramai yang masih tak mampu nak buat saving sebab katanya terpaksa hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tapi tak ada salahnya kalau nak buat saving untuk digunakan pada waktu kecemasan nanti kan?

Post a Comment

2 Comments

  1. masa anak darjah 6 ada subjek kena belajar menguruskan wang saku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus. Dari zaman saya dah ada. Kelab Kewangan kat sekolah pun ada educate pasal ni.

      Delete