FIFA World Cup 2022. Tahniah Argentina. Terima kasih Lionel Messi.


Kejutan demi kejutan pagi-pagi buta duk tengok final Piala Dunia. Tak dapat dinafikan, Argentina dan Perancis main sangat hebat. Lagi-lagi kubu pertahanan Perancis yang cukup teguh. Tak nak bagi chance langsung kat Argentina untuk menerobos masuk.

Masa Messi berjaya sumbat gol pertama, waktu ni dah terasa yang Argentina bakal juara. Ditambah pulak dengan satu lagi jaringan gol daripada Di Maria, yang buatkan kedudukan Argentina semakin kukuh untuk jadi juara.

Tapi bila masuk separuh masa kedua, Perancis main dengan cukup agresif. Dengan 2 jaringan gol berturut-turut dalam masa 2 minit oleh Mbappe, kedudukan Argentina makin goyah.


Siapa sangka kan. Mbappe mampu jaringkan 2 gol emas dalam waktu kritikal macam ni. Aku yang tengok pun berdebar-debar. Nak Argentina menang sebab nak tengok Messi bersara dari Piala Dunia dengan jayanya. Tapi masa sama, nak jugak tengok hasil kehebatan pemain muda Perancis, si Mbappe ni.

Saat game hampir tamat, Messi berjaya sumbat satu gol lagi. Tapi tak lama kegembiraan Argentina: Mbappe sumbat lagi satu gol yang menjadikan kedua-dua negara terikat dengan 3-3. Maka, sepakan penalti bakal jadi titik penentuan siapa yang bakal merangkul juara Piala Dunia 2022 kali ni.


Dengan 4 sepakan masuk penalti berturut-turut dari Argentina, akhirnya Messi berjaya bersara dari Piala Dunia dengan jayanya. Satu kemenangan besar buat dia dan team Argentina.

Terasa game kali ni cukup panjang. Tapi maintain tenang dari awal sampai akhir. Takde provokasi dan sebagainya yang boleh mengganggu ketenteraman.


Tahniah Argentina. Terima kasih Lionel Messi atas sumbangan gol-gol terakhir dalam Piala Dunia. Semoga penglibatan dia dalam Piala Dunia dapat dijadikan sumber inspirasi kepada pemain muda yang baru berjinak-jinak dalam arena antarabangsa. ☝🏆

Post a Comment

4 Comments

  1. Tahniah Argentina. Perlawanan yang menarik semalam.

    ReplyDelete
  2. good game..berbaloi la tunggu sampai kul 2 pagi

    ReplyDelete
  3. Tahniah untuk Argentina dan penyokong..

    ReplyDelete
  4. tertgk shorts kat youtube suka pula dgn messi tu

    ReplyDelete