What's up?

  • run

    HOME

Pengalaman cabut gigi di klinik kerajaan bahagian 4 (akhir).


25 Oktober 2020, Ahad

Hari ni aku pergi ke klinik gigi lagi sebab doktor nak potong lebihan benang jahitan dan nak tengok keadaan luka jahitan tu. Aku pergi awal pagi. Pukul 7.30 dah ada kat sana. Waktu ni ramai jugak yang menunggu. Lepas buat saringan COVID-19, aku macam biasa, terus pergi ke kaunter pendaftaran, letak kad temu janji dalam kotak dan tunggu kat kerusi. Lebih kurang 2 minit, nama aku dipanggil, diberi nombor giliran dan aku terus ke bahagian pergigian.

Kat sini pun aku sorang je yang menunggu. Pesakit lain belum sampai lagi. Doktor pun masih tengah prepare bilik rawatan. Tak lama lepas tu, aku dipanggil masuk ke bilik rawatan.

Kejap je proses ni. Aku kira tak sampai 2 minit pun. Dia tengok keadaan luka dan potong lebihan benang jahitan. Luka aku belum sembuh sepenuhnya. Dalam sebulan lagi diperlukan. Doktor check takde jangkitan kuman. Cuma lepas ni aku masih lagi kena jaga makan dan berus gigi dengan hati-hati.

Lepas diberi nasihat, aku pun boleh balik ke rumah. Memang sakit pada bahagian luka tu dah hilang. Kalau difikirkan, aku just sakit dalam masa 3 atau 4 hari. Mungkin sebab kesan luka lepas gigi dicabut tu masih kuat. Tapi bila masuk hari ke-5, dah tak rasa sakit. Cuma bila nak berus gigi dan terkena tempat luka tu memang akan rasa sakit sikit. Tapi overall, takde masalah dah.

Alhamdulillah. Lega. Aku harap lepas ni takde apa-apa masalah lagi. Bila gigi aku dicabut, aku rasa aku lebih menghargai gigi-gigi ni. Harap dapat istiqomah dalam memberus gigi dengan betul.

Kos: RM0 untuk pendaftaran

0 comment (s):

Post a comment

Sila komen, kerana komenmu begitu berharga.