What's up?

  • run

    HOME

BonChili yang pedas berapi! Pedas sangat ke?


Kali pertama aku dengar jenama BonChili ni. Aku kalau masak spaghetti, mi atau telur goreng, memang jarang tabur chili flakes ni. Contohnya makan mi sup kat kedai. Atas meja ada chili flakes, aku jarang ambil sebab memang tak pedas pun. Cili hidup lagi pedas.

Tapi lain pulak dengan BonChili ni. Asalnya dari BonCabe, produk keluaran Indonesia. Tak silap aku, untuk pasaran Malaysia, nama ditukar kepada BonChili. Kang tak pasal-pasal orang kita tak tahu apa tu cabe.

BonChili ni ada 5 level kepedasan. Dari level 2, 3, 10, 15 sampai lah 30. Aku try beli level 15 sebotol. Memang pedas. Bila letak kat lidah kosong macam tu memang akan rasa pedas. Aku tabur atas ayam goreng celup tepung, memang rasa pedas.

Ni bukan cekodok ye. Ni ayam goreng celup tepung.

Kalau nak dibandingkan dengan pedas Samyang atau Mamee Ghost Pepper tu, memang jauh beza. Lagipun kegunaan chili flakes ni hanya ditabur di permukaan atas makanan. Nanti bila suap makanan dalam mulut, akan rasa hawa pedas tu.

Promo kat Shopee.

Bagi aku, sangat unik bila ada produk macam ni. Jarang sekali kita dengar orang Malaysia guna chili flakes di rumah. Sebab kalau masak, makanan tu memang selalu pedas. Cili kisar banyak digunakan dalam masakan. Mi segera pun banyak yang pedas. Sebab tu chili flakes ni kurang digunakan.

Tapi bila dah macam-macam level pedas ada, aku yakin BonChili ni akan viral, setanding dengan Samyang dan Mamee Ghost Pepper.

0 comment (s):

Post a comment

Sila komen, kerana komenmu begitu berharga.