Pengalaman beli komik Gempakstarz secara online.


Dalam banyak-banyak kedai online, aku paling puas hati kalau beli komik atau buku dari Gempakstarz. Banyak kali dah aku beli. Masa terima buku, terasa sangat puas hati tengok keadaan buku. Selalunya macam tu lah. Walaupun pernah beberapa kali dapat buku rosak dek kurier, tapi secara keseluruhan, aku boleh bagi 10 bintang kat company ni.

1. Buku dibalut dengan kemas guna bubble wrap atau kotak.


Kalau beli dalam kuantiti yang banyak, selalunya buku-buku tu akan diletakkan dalam kotak khas yang ada logo company.

Kalau beli dalam kuantiti yang sikit atau sebijik buku je, team diorang akan balut kemas-kemas dengan bubble wrap. Paling best, lepas wrap, bahagian bucu buku akan diorang selotep untuk elak bucu buku tu dari rosak.


Sebab? Bucu buku kan tajam. Kalau balut guna bubble wrap je, selalunya kat bahagian bucu buku akan rosak dek tergesel masa delivery. Aku selalu jugak terima dalam keadaan macam tu. Tembus plastic flyer sebab bucu yang tajam. Sebab tu setiap kali aku beli buku, aku akan inform seller supaya selotep bahagian bucu.

2. Harga yang murah dari harga asal.


Kebanyakan buku yang Gempakstarz jual, akan ada potongan harga. Contohnya komik harga asal RM15 seketul. Tapi diorang jual dengan harga RM12 seketul. Murah kan? Lagi-lagi bila waktu promo. Kalau dalam Shopee, boleh guna coins untuk beli dengan harga yang lagi murah.

Selalu jugak Gempakstarz bagi diskaun RM5 dalam Shopee. Kalau waktu Shopee buat promo tiap-tiap bulan tu, memang Gempakstarz akan join. Dan aku pun join jugak membeli.

3. Buku yang rosak diganti baru.


Aku pernah dapat buku rosak. Rosak disebabkan kecuaian kurier. Aku beli beberapa buah komik dan Gempakstarz masukkan dalam kotak. Sepatutnya secure lah kan?

Tapi tak jugak. Mungkin waktu delivery atau dari gudang kurier tu, diorang ganas sangat. Sampai kotak yang aku terima tu kemik kat bahagian bucu. Bila bukak, ada komik yang rosak kat bucu.

Aku chat Gempakstarz. Bagus. Komik yang rosak tu diorang kata tak perlu return. Simpan je. Dan diorang akan hantar komik yang baru kat aku.



Bila beli buku secara online, satu je aku risau. Risau buku rosak masa delivery. Memang lah boleh refund atau return tapi leceh sebab nak kena pergi ke pejabat pos pulak. Kalau kena keluar rumah, lebih baik aku beli kat kedai fizikal terus kan? Tak payah buang masa tunggu buku online untuk sampai kat rumah.

Ada banyak lagi seller yang bagus dari segi packaging. Ada sesetengah seller yang siap ada option add-on untuk buyer pilih sama ada nak guna normal packaging (bubble wrap) atau guna kotak. Ada sesetengah seller balut dengan bubble wrap setebal yang mungkin. Dalam 4 atau 5 layer. Bila terima, harus lah buku dalam keadaan baik dan takde cacat cela.

Post a Comment

0 Comments