Bahagi uncang teh kepada 2 untuk secawan air: fakta atau mitos?


Aku ada tengok satu video pasal uncang teh. Dalam video tu, orang tu tunjuk yang dia bahagi/belah uncang kepada 2.


Ada yang kata kalau nak buat secawan air teh, hanya perlu guna satu bahagian. Kalau nak buat air teh dalam kuantiti yang banyak, tak perlu belah uncang tu.

Tapi!

Aku scroll komen video tu. Rata-rata netizen baru tahu tips tu. Tapi dalam banyak-banyak komen, ada satu komen yang menarik minat aku.

Dalam komen tu, katanya, uncang teh tu sememangnya dicipta macam tu. Pek uncang tu jadi 2 tujuannya adalah untuk bagi serbuk teh meresap sama rata.

Katanya lagi, kalau serbuk teh tu disumbat sekaligus dalam satu uncang, nanti ada serbuk yang bergumpal dan tak akan resap elok dengan air.

Fakta sains


Ada betulnya apa yang dia komen. Point dia tu ada kaitan jugak dengan apa yang aku belajar dulu. Aku ingat lagi topik yang aku belajar masa tingkatan 4 kat sekolah. Pasal rate of reaction (aku belajar Kimia dalam Bahasa Inggeris).

Salah satu faktor untuk cepatkan suatu kadar tindak balas adalah luas permukaan (saiz bahan tindak balas). Semakin tinggi luas permukaan, semakin cepat kadar tindak balas.


Dalam konteks uncang teh ni, uncang tu dibahagi kepada 2 untuk cepatkan proses resapan serbuk teh dalam air. Kalau uncang tak dibahagi kepada 2, masa yang diambil untuk uncang tu resap dalam air makin bertambah. Maka, lambat lah nak siap air teh tu.

Pasal serbuk teh tergumpal tu, bila uncang dibahagi kepada 2, luas permukaan bertambah, kebarangkalian serbuk teh tergumpal adalah rendah dan seterusnya dapat cepatkan proses penyediaan air teh.

Boleh percaya ke?

Tapi entah lah aku kalau-kalau sebab sebenar pengeluar teh uncang tu sememangnya nak pengguna belah kepada 2 bahagian (berjimat), bergantung kepada kuantiti air teh yang nak dibuat: separuh uncang untuk secawan air, uncang penuh untuk satu jag?

Tak kuasa aku nak belah uncang teh tu semata-mata nak berjimat atau nak kurangkan kepekatan teh. Dah lah lepas belah, kena ikat semula. Kalau tak, bersepah serbuk teh dalam air nanti.

Cara mudah, rendam ikut cita rasa nak tahap kepekatan yang macam mana. Lepas guna, kalau sayang nak buang, simpan elok-elok dalam peti ais. Kalau malas jugak, tak payah buat teh. Beli je air teh kat kedai.

Post a Comment

2 Comments

  1. Kalau guna satu uncang terus begitu untuk secawan teh, memang pekat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tapi teh ada banyak brand. Ada yang pekat, ada yang kurang pekat.

      Delete