Tahun lompat 29 Februari. Lompatlah! Gadis Merentas Masa.


Sedar tak sedar, tahun ni merupakan tahun lompat. Mat Saleh kata leap year. 29 Februari yang jadi subjek utama. Hari yang hanya memunculkan diri setiap 4 tahun.

Doodle dari Google.

Memandangkan lompat atau leap jadi sebutan, aku nak review sikit pasal komik yang aku pernah baca yang ada kaitan dengan lompat-melompat ni. Komik ni asalnya dari filem. Aku pernah tengok filem ni lama dulu. Sangat menarik dan cukup thrilled. Tak sangka pulak ada dalam bentuk komik.

Tajuk: Lompatlah! Gadis Merentas Masa
Karya: Kotone Ranmaru, Tsutsui Yasutaka
Harga: RM5.00
CODE: 1000200030011
Muka surat: 192
Tarikh terbit: N/A
Penerbit: Setia Publisher Sdn. Bhd.

Filem asalnya bertajuk The Girl Who Leapt Through Time yang ditayangkan pada tahun 2006. Dah lama dah tapi tak jemu aku layan cerita ni. Aku suka dengan gaya lukisan dia yang bersahaja tapi animasi yang berkualiti.

Poster filem ni.

Komik yang aku baca ni pulak aku beli beberapa tahun lepas. Ada orang jual dalam FB. Alhamdulillah dapat baca setelah sekian lama aku cari. Versi asal (Bahasa Jepun) atau English tak pernah aku jumpa ada jual kat Malaysia.

Sinopsis


Konna Makoto, pelajar sekolah tinggi tahun 2 dan teman sepermainannya, Tsuda Kousuke serta pelajar baru Mamiya Chiaki mempunyai hubungan yang sangat akrab. Tapi disebabkan Makoto boleh merentasi masa, maka masa untuk mereka bertiga telah mengalami perubahan yang mendadak. Apakah perubahan tersebut?

Ulasanspoiler alert


Kisah Konna Makoto yang mampu kembali ke masa lepas dengan menggunakan teknik 'lompatan masa'. Setiap kali ada masalah atau benda yang dia nak ubah, dia akan lompat ke masa lepas.


Sebab terlalu ghairah dengan kebolehan yang dia ada secara tiba-tiba ni, dia salah gunakannya. Tanpa dia sedar, ada orang yang terkesan disebabkan lompatan masa yang dia buat.

Setelah beberapa kali buat lompatan masa, dia sedar yang dia tak patut ubah kejadian yang sepatutnya berlaku. Tapi bila dia betul-betul perlu ubah kejadian tu, masa pulak yang tak benarkan dia buat macam tu lagi.



Cerita ni memang menarik. Aku suka dengan tema time travel macam ni. Dalam cerita ni, diberitahu yang masa tak boleh diubah. Tapi kita hanya boleh kembali ke masa lepas dan bergantung kepada kita untuk jadikan kehidupan kita tu macam mana tapi tetap ada kesan baik dan buruknya. Sama ada kepada kita ataupun orang sekeliling kita.

Post a Comment

4 Comments