What's up?

  • run

    HOME

Lagu rakyat Terengganu versi moden. Masih ada yang dengar?


Antara lagu rakyat kat Malaysia ni, aku yakin negeri Terengganu paling banyak hasilkan lagu rakyat. Lagu rakyat ni biasanya mengenai adat dan budaya orang Terengganu. Penceritaan kehidupan warisan turun-temurun kata orang.

Kali pertama aku betul-betul menghayati lagu rakyat Terengganu ni masa sekolah menengah. Seingat aku waktu tu kat Terengganu trending lagu Watimang Landok dalam kalangan muda-mudi. Kat sekolah, takde ribut takde hujan, tiba-tiba ada budak yang nyanyi. Harey betul.

Lagu rakyat asli Terengganu dah takde yang baru sekarang ni. Tapi versi moden dan lebih santai masih ada.

1. Ikan Singgang



Aku merantau duk di negeri orang
Aku merantau duduk di negeri orang
Beratuh batu dari kapung aku
Beratus batu dari kampung aku
Lening aku kije memang dok duk stepak
Sekarang aku kerja memang tak duduk setempat
Hidup pindoh randoh macang orang Nomak
Hidup berpindah-randah macam orang Nomad

Nok cari kedai hok ade masokang kapong
Nak cari kedai yang ada masakan kampung
Tapi payoh sunggoh makanang segere gok hok setimbung
Tapi payah betul masakan segera juga yang banyak
Nih aku malah duduk bando beso
Ni aku malas duduk di bandar besar
Kalu sesak musing ketang dok tahu pale eko
Kalau sesat berpusing-pusing tak tentu arah

Nok balik kapung
Nak balik kampung
Nok balik kapung hor lening jugok
Nak balik kampung sekarang juga

Aku nok makang nasi ngang kuoh singgang
Aku nak makan nasi dengan kuah singgang
Lauk ikang aye dok pung ikang selayang
Lauk ikan aya tak pun ikan selayang
Tumbuk sambal belacang makang ngang ulang raje
Tumbuk sambal belacan makan dengan ulam raja
Ngetak bibir bibir kalu budu ade
Bergetar bibir terliur kalau budu ada

Repih kacang botor suak skali nge ikang
Repih kacang botor suap sekali dengan ikan
Makang slow slow tak mboh wi lekak tulang
Makan slow slow tak nak bagi tercekik tulang
Kalu ade cuti pakak balik kapung la wey
Kalau ada cuti pakat balik kampung lah wey
Balik mane lagi negri Tranung yang tercinte
Balik mana lagi negeri Tranung yang tercinta

Teringak dulu-dulu plekong pauh denge kayu
Teringat dulu-dulu baling pauh dengan kayu
Sebak kebung orang pahtu banyok kengge hok tunggu
Masuk kebun orang lepas tu banyak kerengga yang menunggu
Lening aku syukur terima kasih pada Tuhan
Sekarang aku syukur terima kasih pada Tuhan
Dulu awang nano leni aku jadi orang
Dulu tak tentu hala sekarang aku jadi orang

Nok balik kapung
Nak balik kampung
Nok balik kapung hor lening jugok
Nak balik kampung sekarang juga

Aku nok makang nasi ngang kuoh singgang
Aku nak makan nasi dengan kuah singgang
Lauk ikang aye dok pung ikang selayang
Lauk ikan aya tak pun ikan selayang
Tumbuk sambal belacang makang ngang ulang raje
Tumbuk sambal belacan makan dengan ulam raja
Ngetak bibir bibir kalu budu ade
Bergetar bibir terliur kalau budu ada

Repih kacang botor suak skali nge ikang
Repih kacang botor suap sekali dengan ikan
Makang slow slow tak mboh wi lekak tulang
Makan slow slow tak nak bagi tercekik tulang
Kalu ade cuti pakak balik kapung la wey
Kalau ada cuti pakat balik kampung lah wey
Balik mane lagi negri Tranung yang tercinte
Balik mana lagi negeri Tranung yang tercinta

Tranung yang tercinte
Tranung yang tercinta

Lagu ni menceritakan tentang anak jati Terengganu yang merantau dan bekerja kat negeri orang. Bila tinggal kat bandar, memang payah nak cari masakan kampung yang sama macam negeri asalnya.

Dia rindu nak balik kampung halaman. Rindu nak makan makanan kampung macam nasi dan ikan singgang plus sambal belacan. Tapi walaupun tinggal kat negeri orang, dia bersyukur yang kini dia berjaya, tak macam dulu zaman dia nakal.

2. Pakat Maghi Ganu



One two three pakat kite maghi Ganu
One two three pakat kita mari Ganu
One two three ramai-ramai kite serbu
One two three ramai-ramai kita serbu
One two three gerenti kite takkan jemu
One two three gerenti kita takkan jemu
One two three negeri Tranung memang padu
One two three negeri Tranung memang padu

Se due tiga pakat kite maghi ganu
Satu dua tiga pakat kita mari Ganu
Se due tiga ramai-ramai kite serbu
Satu dua tiga ramai-ramai kita serbu
Se due tiga gerenti kite takkan jemu
Satu dua tiga gerenti kite takkan jemu
Se due tiga negeri Tranung memang padu
Satu dua tiga negeri Tranung memang padu

Ambe bawok famili ronda Ganu sane sini
Aku bawa famili ronda Ganu sana sini
Ambe naik motor tengok kanang tengok kiri
Aku naik motor tengok kanan tengok kiri
Lalu Batu Buruk nampok comel pemandangang
Lalu Batu Buruk nampak comel pemandangan
Ramainye orang duk lepak-lepak tepi jalang
Ramainya orang duk lepak-lepak tepi jalan

Singgoh Pasor Payang cari periuk belange
Singgah Pasar Payang cari periuk belanga
Macang-macang barang tembage, batik pung ade
Macam-macam barang tembaga, batik pun ada
Bertuahnye ambe jadi anok Terengganu
Bertuahnya aku jadi anak Terengganu
Negeri Darul Iman sungguh makmur dan juge maju
Negeri Darul Iman sungguh makmur dan juga maju

One two three pakat kite maghi Ganu
One two three pakat kita mari Ganu
One two three ramai-ramai kite serbu
One two three ramai-ramai kita serbu
One two three gerenti kite takkan jemu
One two three gerenti kita takkan jemu
One two three negeri Tranung memang padu
One two three negeri Tranung memang padu

Negeri Ganu kaye dengang berbagai budaye
Negeri Ganu kaya dengan berbagai budaya
Ramoh lagi mesre sifat setiap rakyatnye
Ramah lagi mesra sifat setiap rakyatnya
Betape indohnya oh negeri Terengganu ku
Betapa indahnya oh negeri Terengganu ku
Hati damai tenang riang dan senang selalu
Hati damai tenang riang dan senang selalu

Kalu kite lapor boleh tera nasi dagang
Kalau kita lapar boleh try nasi dagang
Di Kampung Atas Tol memang sokmo ramai orang
Di Kampung Atas Tol memang sentiasa ramai orang
Kepok lekor, satar oh sungguh menyelerekan
Keropok lelor, satar oh sungguh menyelerakan
Buat perut orang ramai jadi koho kenyang
Buat perut orang ramai jadi makin kenyang

Se due tiga pakat kite maghi ganu
Satu dua tiga pakat kita mari Ganu
Se due tiga ramai-ramai kite serbu
Satu dua tiga ramai-ramai kita serbu
Se due tiga gerenti kite takkan jemu
Satu dua tiga gerenti kite takkan jemu
Se due tiga negeri Tranung memang padu
Satu dua tiga negeri Tranung memang padu

Banyok tempat perkelohan hok comel menawang
Banyak tempat perkelahan yang comel menawan
Pantai Merang, Sekayu, jadi tempat tarikang
Pantai Merang, Sekayu, jadi tempat tarikan
Banyok pulau hok molek-molek ade di Ganu
Banyak pulau yang molek-molek ada di Ganu
Pulau Redang, Kapas, Perhentian, banyok penyu
Pulau Redang, Kapas, Perhentian, banyak penyu

Pakat maghi ramai-ramai ke negeri Trengganu
Pakat mari ramai-ramai ke negeri Trengganu
Semue keindahan ciptaan Yang Maha Satu
Semua keindahan ciptaan Yang Maha Satu
Maghi pakat kite semue jage negeri Tranung
Mari pakat kita semua jaga negeri Tranung
Biar orang luor tahu sohonya Terengganu
Biar orang luar tahu sohornya Terengganu

One two three pakat kite maghi Ganu
One two three pakat kita mari Ganu
One two three ramai-ramai kite serbu
One two three ramai-ramai kita serbu
One two three gerenti kite takkan jemu
One two three gerenti kita takkan jemu
One two three negeri Tranung memang padu
One two three negeri Tranung memang padu

Itu die serbe sikit crite pasal Ganu
Itu dia serba sikit cerita pasal Ganu
Negeri Ganu maju semue serba-serbi baru
Negeri Ganu maju semua serba-serbi baru
Pakat ramai-ramai kite singgoh negeri Tranung
Pakat ramai-ramai kita singgah negeri Tranung
Kalu dok tera mari memang dok tahu
Kalau tak try mari memang tak tahu

Bereh kawang-kawang ambe nok balik dulu
Bereh kawan-kawan aku nak balik dulu
Tunggu ambe maghi bile sapa hujung minggu
Tunggu aku mari bila sampai hujung minggu
Nanti gambor-gambor ambe masuk muke buku
Nanti gambar-gambar aku masuk muka buku
Biar semue orang tahu comelnye Terengganu
Biar semua orang tahu comelnya Terengganu

Se due tiga pakat kite maghi ganu
Satu dua tiga pakat kita mari Ganu
Se due tiga ramai-ramai kite serbu
Satu dua tiga ramai-ramai kita serbu
Se due tiga gerenti kite takkan jemu
Satu dua tiga gerenti kite takkan jemu
Se due tiga negeri Tranung memang padu
Satu dua tiga negeri Tranung memang padu

One two three pakat kite maghi Ganu
One two three pakat kita mari Ganu
One two three ramai-ramai kite serbu
One two three ramai-ramai kita serbu
One two three gerenti kite takkan jemu
One two three gerenti kita takkan jemu
One two three negeri Tranung memang padu
One two three negeri Tranung memang padu

Weh, maghi Tranung ni weh
Weh, mari Tranung ni weh

Lagu OST untuk travelog Apa Lagi Terengganulah. Dalam lagu ni banyak ditunjukkan tempat-tempat dan makanan menarik kat Terengganu. Antara tempat yang jadi ikonik negeri Terengganu ialah Pantai Batu Buruk, Pasar Payang, Pantai Merang, Pantai Sekayu, Pulau Redang dan Pulau Kapas.

Antara makanan yang disebut ialah nasi dagang, keropok lekor dan satar. Keropok lekor ni banyak jenis. Tapi Terengganu memang terkenal dengan keropok lekor yang banyak isi ikan. Orang Terengganu kalau buat keropok lekor, biasanya akan guna sagu, bukan kanji. Sebab sagu lagi sedap.

Masa zaman sekolah rendah dulu, aku paling suka makan keropok lekor yang kurang isi ikan dan lebih sagu sebab bila keropok tu garing, memang syok gigit. Krup krap bunyi tak henti.

3. Mok



Pagi la pagi mok wat kuey
Pagi-pagi lagi mak buat kuih
Belang-belang tu jugok mok kuca air
Sambil buat air
Kite tengoh makang mok nyapuh serumoh
Mak kemas rumah waktu aku makan
Mok duk kicoh kaeng kite baru sudoh
Aku baru habis makan waktu mak bilas kain

Ehey mok.. mok.. ooo mok..
Ehey mok.. mok.. ooo mok..

Ttari naek sikek mok susoh hati
Mak risau bila matahari mula meninggi
Orang jjua ikang dok lalu lagi
Penjaja ikan belum datang lagi
Kite duk sedak nenggok depang tv
Aku tengah sedap melayan TV
Mok duk rusing ddapo pah ceroh buke peti
Mak risau, asyik buka tutup peti ais

Ehey mok.. mok.. ooo mok..
Ehey mok.. mok.. ooo mok..

Bile tengoh hari peruk rase lapo
Waktu tengah hari bila aku lapar
Akak tudung saji nasik lauk telor
Angkat tudung saji, ada nasi dan telur
Kite pong tanye dok kang wat ning saje
Aku pun tanya mak "ini je ke?"
Mok pong jawak doh mung wat taik mate
Mak jawab "siapa suruh mu tidur"

Ehey mok.. mok.. ooo mok..
Ehey mok.. mok.. ooo mok..

Sudoh abih makang mok kutik pinggang kotor
Lepas makan, mak basuh pinggan kotor
Sudoh basuh blake mok gi khellak sbetor
Lepas habis basuh, mak tidur sekejap
Dok lame pahtu bunying khetung khetang
Tak lama lepas tu, bunyi bising kat dapur
Mok duk kuca serawe nok wat makang petang kakrang
Mak tengah buat serawa untuk makan waktu petang nanti

Ehey mok.. mok.. ooo mok..
Ehey mok.. mok.. ooo mok..

Lepah mmayang garik nok jembe ke ise
Selepas solat maghrib nak masuk isyak
Mok dang lagi wat lauk sebase
Mak sempat lagi masak lauk
Kite kenyang peruk nenggok layang gusti
Aku layan gusti sambil perut kenyang
Sedor-sedor belakang mok jeretoh daktah kusi
Sedar-sedar, mak duduk atas kerusi

Ehey mok.. mok.. ooo mok..
Ehey mok.. mok.. ooo mok..

Dari pagi sapa ke malang
Dari pagi sampai malam
Mok wat khije dok bbunying kokrang
Mak buat kerja tanpa minta tolong
Payohnye nok ddengor mok ssebut
Payah nak dengar mak merungut
Payohnye nok ddengor mok duk ssungut
Payah nak dengar mak mengomel
Payohnye nok ddengor mok tubbik mulot
Payah nak dengar mak berleter

Hoo letihhnye wei lok!
Hoo letihnya weh!

Lagu ni menceritakan pasal mak (mungkin mak penyanyi tu) dalam intonasi yang lebih santai. Penceritaan kehidupan seharian mak dia dari kaca mata dia. Dia cerita, walaupun mak dia suri rumah (sepenuh masa mungkin), mak dia dari pagi sampai malam tak henti buat kerja. Memasak, kemas rumah, basuh pinggan mangkuk, basuh pakaian semua mak dia buat. Tapi mak dia tak pernah merungut.

Perkukuhkan yang moden, martabatkan yang tradisional

Dalam waktu aku melayan lagu zaman sekarang, aku masih lagi dengar lagu-lagu tradisonal. Bukan bermakna tak boleh move on, tapi lirik lagu tradisional dan lagu rakyat memang penuh dengan maksud sama ada tersurat mahupun tersirat.

Aku terkilan jugak perubahan yang TV3 buat dalam Anugerah Juara Lagu (AJL). Dulu kategori irama Malaysia atau etnik kreatif memang ada. Tapi kategori ni dibuang dari AJL tahun 2008. Start dari situ lah boleh tengok makin kurang penghasilan lagu-lagu tradisional. Dulu bila kategori ni buat persembahan, aku antara orang dalam famili aku yang excited duduk tengok depan TV. Sebab persembahan kategori ni memang lain daripada yang lain. Lagi-lagi kalau Noraniza Idris ada atas pentas. Memang penuh satu pentas tu dengan prop dan penari.

Sampai sekarang, aku masih harap yang kategori ni dimasukkan balik dalam AJL. Buat semula kategori macam dulu-dulu. Ada balada, pop rock dan irama Malaysia. So, masing-masing akan bersaing dan hasilkan lagu berdasarkan kategori tu. Kenapa ditukar semua kategori? Aku tak tahu. Mungkin ada suara-suara yang mengecam? Asyik penyanyi sama je yang masuk dalam kategori irama Malaysia?

Waktu petang-petang memang feel sangat dengar lagu rakyat macam ni. Generasi sekarang tak ramai yang nak memartabatkan lagu rakyat. Mungkin ada, tapi tak ramai. Mungkin zaman dah berubah dan selera pendengar pun dah mula berubah. Tapi adat dan budaya masyarakat negeri takkan berubah ditelan zaman. Bak kata orang, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas.

14 comment (s):

  1. Hahaha org luar konpom x tau kan lagu2 rakyat camni.. Klu tau pun sbb jd viral dek artis2 je la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Tak semua yang tahu. Tapi kalau ada yang tahu, kira hebat tu.

      Delete
  2. Seronok sebenarnya dengar lagu2 negeri orang.Macam2 boleh loghat kita boleh tahu.

    ReplyDelete
  3. Tahu lagu mok dan ikan singgang tu sebab tengok mat dan kaki jalan. Amai damai dengor lagu dia. Guna ukulele je. Akak tengok dulu, dia tak buat kategori dah kat juara lagu, sebab kurang dah penghasilan lagu dalam kategori irama malaysia tu. Industri seni perlahan, lebih kurang camtu dulu tv3 cakap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Dan memang sohor waktu tu. Itu lah. Irama Malaysia dah menghilang. Sayang sangat.

      Delete
  4. Semua lagu ni x familiar huhu

    ReplyDelete
  5. Walaupun orang ganu tapi lagu 1 dengan 3 dok rajin dengar hahaha. No 3 je biasa dengar. Watimang landok tu memang lagu legend!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai sekarang saya tak tahu apa maksud Watimang Landok tu. 🤣

      Delete
  6. Kalau Melaka, dondang sayang je le.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe. Ada jugak lagu ikonik setiap negeri.

      Delete
  7. Lagu rakyat semakin dilupakan. Pakat Maghi Ganu pernah dengar. Teringat pulak lagu arwah ayahnya ganu kita tu.

    ReplyDelete

Sila komen, kerana komenmu begitu berharga.